Κυριακή 22 Απριλίου 2018

Η ελιά της Παναγίας στο Κόλντερε. (Αρχείο Δημήτρη Λιακάκου)


Εδώ, ο Faik Yildirim, πρώτος πρόεδρος του τότε Koldere- (1972) μας δείχνει την αυλή της εκκλησίας (της Παναγίας) του Κόλντερε με την ελιά που φυτεύτηκε εκεί τη χρονιά της κτίσης της. Ο Faik δεν ζει πια αλλά τότε μου υπέδειξε πολλά σημεία με αναφορές στη ζωή των εκεί Ελλήνων... Καταγόμενος από τη Θράκη, ως πρόσφυγας εκεί, καταλάβαινε και μιλούσε πολύ καλά τα Ελληνικά. Τον αναπολώ. Αυτή η ελιά, πρέπει να ζει ακόμη. Στη ρίζα και σκιά της, ο Πρόεδρος και ο παππάς της Κοινότητας, έκαναν τις πιο σημαντικές ανακοινώσεις της Κοινότητας στους Κολντεριώτες. Το 1972 που πήγα (από τότε και η φωτογραφία), οι Κολντεριώτες μου διηγήθηκαν ότι η εκκλησία χτίστηκε ως εξής : Λαξευτές πέτρας που προσέλαβε η Κοινότητα, ετοίμαζαν τις πέτρες πάνω από το ξωκκλήσι του Προφήτη Ηλία, ανατολικά του χωριού. Μετά τη Θεία λειτουργία, οι συμμετέχοντες σε αυτή, πήγαιναν στο σημείο λάτευσης και λάξευσης, τοποθετούνταν σε απόσταση μισού μέτρου ο ένας από τον άλλο και οι λαξευμένες πέτρες, έφταναν, χέρι - χέρι, από το βουνό, στο σημείο ανέγερσης της εκκλησίας. Αυτά γύρω στο 1800. Το 1972 που πήγα στο Κόλντερε, βρήκα το χώρο της εκκλησίας, ένα οικόπεδο με ένα σωρό πετρών, εκείνων της εκκλησίας. Σε σχετική ερώτησή μου για τη σωρό των πετρών, ο ιδιοκτήτης του οικοπέδου που το απέκτησε με λαχνό, μου είπε : "Μ' αυτές τις πέτρες θα προικίσω την πρώτη κόρη μου που θα παντρέψω !" Αλλά είχε κι ένα παράπονο - πικρία : "Ξέρετε, πήρα την Αγία Τράπεζα από την εκκλησία και την έκανα βάση για φούρνο. Ποτέ δεν έψησα σωστό ψωμί. Εκεί επενέβει ο συνοδός μου στο ταξίδι, Κυριάκος Δαδούλης, ομιλών την τουρκικήν, ο οποίος του είπε : "Λογικό, δε φταίει η Παναγία. Κεραμίδι ψήνει το ψωμί, όχι το μάρμαρο της Αγίας Τράπεζας...".

Η ανάρτηση αυτή προέρχεται από τη σελίδα του Δημ. Λιακάκου στο fb (dimitris liakakos)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου